Ισπανία: Έργο τέχνης καταστρέφεται από σκιτζή συντηρητή

Ξανά.

Μετά από την καταστροφή πίνακα του 1665 από σκιτζή Συντηρητή, οι συντηρητές έργων τέχνης της Ισπανίας καλούν την κυβέρνηση να αυστηροποιήσει το νομικό πλαίσιο πιστοποίησης επαγγελματιών.

“Άμωμος σύλληψη του Ελ Εσκοριάλ”, Μπαρτολομέ Εστέμπαν Μουρίγιο (1660-1665)

1.200 ευρώ κόστισε στον ιδιώτη συλλέκτη η καταστροφή της “Άμωμου Συλλήψεως του Ελ Εσκοριάλ”, ελαιογραφία του Μπαρτολομέ Εστέμπαν Μουρίγιο που χρονολογείται μεταξύ 1660-1665. Ο συλλέκτης εμπιστεύθηκε την συντήρηση του έργου σε έναν διαπιστευμένο από το κράτος “συντηρητή επίπλων”, που ισχυρίστηκε πως μπορεί να φέρει το έργο εις πέρας, όμως όπως βλέπετε το αποτέλεσμα μιλάει από μόνο του.

Το έργο αρχικά (αριστερά) και οι δυο προσπάθειες “συντηρήσεως” του

Η υπόθεση θύμισε εκείνη της καταστροφής της νωπογραφίας του Ελίας Γκαρθία Μαρτίνεζ “Ίδε ο Άνθρωπος” του 1930, στα χέρια της Σεσίλια Χιμένεθ το 2012…

“Ίδε ο Άνθρωπος”, Ελίας Γκαρθία Μαρτίνεζ (1930) πριν και μετά το…σενιάρισμα.

..αλλά και εκείνη της μεταμόρφωσης του αγάλματος του Αγίου Γεωργίου της εκκλησίας της Εστέλλα σε άρμα του καρναβαλιού των Σιατίστων, το 2018.

“Ο Άγιος Γεώργιος και ο Δράκος” πριν τη συντήρηση (αριστερά), μετά της “συντήρηση” (κέντρο) και μετά τις εργασίες αποκατάστασης (δεξιά)

Ο Φερνάντο Καρέρα, πρώην πρόεδρος του Επιμελητηρίου Επαγγελματιών Συντηρητών Έργων Τέχνης της Ισπανίας και καθηγητής στη σχολή Συντήρησης και Αποκατάστασης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Γαλικίας υποστηρίζει πως αυτές οι περιπτώσεις καταδικνείουν πως τέτοιου είδους εργασίες πρέπει να ανατίθενται σε εξειδικευμένους στην συντήρηση έργων τέχνης, συντηρητές.

«Δεν νομίζω πως πρέπει ο συγκεκριμένος τύπος να αναφέρεται σαν “συντηρητής”. Ας είμαστε ειλικρινείς, πρόκειται για μαστροχαλαστές που κυρίως, χαλάνε πράγματα.»

Ο υπάρχων νόμος, έχει ένα παραθυράκι που επιτρέπει σε συντηρητές “πάσης φύσεως” να αναλάβουν συντήρηση έργων τέχνης.

«Μπορείτε να φανταστείτε οποιονδήποτε έχει μαχαίρι να κάνει εγχείρηση σε ανθρώπους; Ή κάποιος να πουλά φάρμακα χωρίς άδεια φαρμακοποιού; Ή να επιτρέπουμε σε κάποιον που δεν είναι αρχιτέκτονας να σηκώσει οικοδομή;»

«Αν και καταλαβαίνω πως οι συντηρητές δεν είναι τόσο σημαντικοί όσο οι γιατροί, ο τομέας πρέπει να ρυθμιστεί αυστηρά, για το καλό της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Πρέπει να εξασφαλίσουμε πως όσοι αναλαμβάνουν τέτοια έργα πρέπει να έχουν την σχετική εκπαίδευση.», δήλωσε κλείνοντας ο κ.Καρέρα.

ΠΗΓΗ