- Το διάσημο διόραμα “Λιοντάρι επιτίθεται σε αραβική καμήλα” ήταν από τα δημοφιλέστερα εκθέματα του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας του Πίτσμπουργκ
- Κατασκευάστηκε στη Γαλλία το 1867
- Αναπαριστά ένα αρσενικό λιοντάρι που επιτίθεται σε μια καμήλα και τον αναβάτη της
- Το έκθεμα καλύφθηκε γιατί ο αναβάτης δεν είναι λευκός
Ένα ιστορικό διόραμα είναι ο Χίτλερ της ημέρας και ευτυχώς είχε την τύχη που του άξιζε. Πρόκειται για το δεύτερο δημοφιλέστερο έκθεμα του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας Κάρνεγκι του Πίτσμπουργκ μετά τον Ντίπι τον δεινόσαυρο που βρίσκεται έξω από το μουσείο.
Το αμφιλεγόμενο έκθεμα που είναι πλέον γνωστό σαν “Λιοντάρι επιτίθεται σε αραβική καμήλα”, καλύπτεται προκειμένου οι επισκέπτες του μουσείου να σωθούν από τον “συστημικό ρατσισμό”.
«Για κάποιους εγχρώμους ανθρώπους, οι τραυματικές τους εμπειρίες με τη ρατσιστική βία τους οδηγούν να δουν το διόραμα μας υπό αυτό το πρίσμα. Μας έχουν πει πως τους αναστατώνει να βλέπουν έναν έγχρωμο άνθρωπο να είναι το θύμα βίαιης επίθεσης, ιδιαιτέρως όταν βρίσκεται σε τόσο περίοπτη θέση στο μουσείο μας και δεν μπορούν να το αποφύγουν» είπε στα σοβαρά ο Διευθυντής του μουσείου κύριος Στίβεν Τόνσορ και συμπλήρωσε «Σε κανένα άλλο από τα διοράματα μας δεν υπάρχουν άνθρωποι. Δεν υπάρχουν Ευρωπαίοι σε διοράματα και σίγουρα δεν υπάρχουν Ευρωπαίοι λευκοί που τους επιτίθονται ζώα».
Το διόραμα αναπαριστά ένα αρσενικό λιοντάρι να επιτίθεται σε μια αραβική καμήλα στην οποία καβαλάρης είναι ένας μαντατοφόρος αραβικής καταγωγής. Στη βάση του διοράματος υπάρχει και ένα νεκρό θηλυκό λιοντάρι.
Το διόραμα κατασκευάστηκε το 1867 από τον Γάλλο φυσιοδίφη και ταριχευτή Έντουαρντ Βερό και τον αδελφό του Τζούλς για την έκθεση του Παρισιού. Δυο χρόνια αργότερα αγοράστηκε από το Μουσείο Κάρνεγκι όπου και έκτοτε εκτίθεται αδιάκοπα κάνοντας το 2020 την πρώτη χρονιά στην ιστορία του διοράματος που κρίνεται απαγορευμένο.
Το διόραμα έχει στο παρελθόν δεχτεί τα πυρά πολλών τρελαμένων. Κάποιοι ανέφεραν πως το κοστούμι του αναβάτη είναι συνδυασμός πέντε διαφορετικών αφρικανικών κουλτούρων ενώ και το αρχικό του όνομα “Άραβας ταχυδρόμος δέχεται επίθεση από λιοντάρια” άλλαξε το 2017 σε “Λιοντάρι επιτίθεται σε αραβική καμήλα” προκειμένου να γίνει λιγότερο επιθετικό. Όμως το αγαπημένο μας μανούριασμα κατά του εκθέματος είναι εκείνο των φεμινιστριών καθώς το κατηγόρησαν πως προσπαθεί να μειώσει τον ρόλο της γυναίκας αποδίδοντας τη φύση μέσα από την δυτική, πατριαρχική κουλτούρα, αφού δείχνει το θηλυκό λιοντάρι νεκρό και το αρσενικό να επιτίθεται, κάτι που “είναι σπάνιο να συμβεί” φιμώνοντας έτσι την πραγματική θέση των θηλυκών λιονταριών στην αγέλη.
Εντύπωση προκαλεί πως το 2017 κατά τις εργασίες συντήρησης του, οι συντηρητές ανακάλυψαν πως εκτός από την καμήλα και τα λιοντάρια, οι κατασκευαστές, που άλλωστε ήταν και ταριχευτές, είχαν χρησιμοποιήσει αληθινά ανθρώπινα λείψανα για το κρανίο του καβαλάρη. Στο ηθικό θέμα που προέκυψε, αν είναι δηλαδή σωστό ένα μουσείο να εκθέτει ανθρώπινα, ο κ.Τόνσορ είχε δηλώσει τότε:
«Αν και δεν υπάρχει κάποιος κανονισμός που να μας το απαγορεύει, είναι ηθική μας υποχρέωση τα ανθρώπινα λείψανα να εκτίθενται με σεβασμό στις παραδόσεις των ανθρώπων από τους οποίους προέρχονται», απορρίπτοντας τότε κάθε σκέψη για ακύρωση του εκθέματος.