Ζούμε σε μια κομβική στιγμή για τις μετακινήσεις στα αστικά κέντρα σε παγκόσμιο επίπεδο. Από την μία, η συνέχεια της πανδημίας του κορωνοϊού αναγκάζει πολλούς συνανθρώπους μας να χρησιμοποιούν ιδιωτικά μέσα μεταφοράς ώστε να μειώσουν την πιθανότητα να κολλήσουν την ασθένεια από λεωφορεία, τραμ και μετρό.
Από την άλλη όπως επισήμανε και το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ λόγω της ενεργειακής κρίσης αλλά και την οικουμενική προσπάθεια μείωσης στο αποτύπωμα άνθρακα που αφήνουμε ως μονάδες, πρέπει να χρησιμοποιούμε στις πόλεις μέσα μαζικής μεταφοράς αντί για ιδιωτικά οχήματα, και οι κυβερνήσεις να επικεντρωθούν σε αυτόν τον στόχο.
Μέσα στο παραπάνω πλαίσιο, βρέθηκα και εγώ ως πολίτης τους τελευταίους μήνες, και ξαναξεκίνησα να χρησιμοποιώ το Μετρό Αθήνας ύστερα περίπου από 15 χρόνια που είχα σταματήσει να είμαι καθημερινός επιβάτης του. Η εντύπωση που αποκόμισα από την καθημερινή χρήση του τους τελευταίους τρεις μήνες, ήταν απλά τραγική.
Ενώ έχουν προστεθεί σύγχρονοι συρμοί -χωρίς να έχει αντικατασταθούν πλήρως οι παλαιότεροι- η κατάσταση στους σταθμούς αλλά και μέσα στα βαγόνια ήταν παρακμιακή, και θα εξηγήσω παρακάτω τους λόγους.
Καταρχάς από εμπειρική μέτρηση διαπίστωσα ότι σχεδόν όλοι οι Ρομά, Μετανάστες αλλά και μεγάλες παρέες νέων ταξιδεύουν δωρεάν, επειδή απλά παραβιάζουν τον τρόπο εισόδου και εξόδου στο μετρό με την συνηθισμένη τακτική να «κολλάνε» πίσω από επιβάτες.
Οι σταθμοί του μετρό δεν έχουν κανέναν υπάλληλο ασφαλείας, και καμία παρατήρηση ή έλεγχος δεν έγινε στους τελευταίους τρεις μήνες που χρησιμοποιώ καθημερινά το μετρό. Μέσα στα βαγόνια περίπου το 25% των επιβατών δεν φορούν μάσκα, το οποίο είναι υποχρεωτικό για τους κλειστούς χώρους στα ΜΜΜ ώστε να μην μεταδοθεί ο κορωνοϊός.
Έχω δει άτομα να μεταφέρουν μεγαλόσωμους σκύλους χωρίς φίμωτρο μέσω του δικτύου του μετρό, ενώ αυτό απαγορεύεται ρητά. Περιφερόμενοι ζητιάνοι και μικροπωλητές (φυσικά χωρίς μάσκες) είναι καθημερινό φαινόμενο στους συρμούς, οι οποίοι πολλές φορές έχουν γίνει άκρως πιεστικοί κυρίως προς άμαθους στην κουλτούρα μας τουρίστες.
Η πλήρης έλλειψη ελεγκτών στους συρμούς αλλά και στους σταθμούς, έχει μετατρέψει σταδιακά το διαμάντι των μετακινήσεων που είχαμε στην πρωτεύουσά μας, σε άλλη μια γραμμή ηλεκτρικού σιδηρόδρομου-ΗΣΑΠ, με όλη την παρακμιακή εικόνα που την συνοδεύει.
- Διαγραφή Σαμαρά
- Θρίαμβος Τραμπ
- Οχι, δεν είναι ο Δένδιας υπεύθυνος για την μείωση κυριαρχίας στο Αιγαίο – Είναι όλοι τους
Αναρωτιέμαι ειλικρινά αν αυτή είναι η εικόνα που θέλουμε να δείχνουμε μέσα στο θέρος προς τους τουρίστες ως χώρα, αλλά και αν σε αυτά τα μέσα μαζικής μεταφοράς θέλουμε να βασιστούμε για την αντιμετώπιση της πανδημίας και τις μετακινήσεις μας τον δύσκολο χειμώνα που έρχεται.