Ο γερμανικός κολοσσός ανακάλεσε διαφημιστικό instastory που έδειχνε ένα τεράστιο λευκό χέρι να ζπρώχνει πιο ‘κει έναν σοκολατένιο περαστικό μετά από το κύμα διαμαρτυρίας που ξεσηκώθηκε στην πολύχρωμη πλαζ της διαφορετικότητας.
Ελάχιστη ανοχή στο δικαίωμα της καλλιτεχνικής έκφρασης, έχει όπως φαίνεται το ανεκτικό κοινό που συνήθως αγωνίζεται υπέρ της ελευθερίας της έκφρασης, καθώς το μόνο που χρειάστηκε για να το μετατρέψει από πνευματική ελίτ σε αφηνιασμένο όχλο με τσουγκράνες στα χέρια ήταν ένα διαφημιστικό κλιπ 10 δευτερολέπτων με ένα κίτρινο αυτοκίνητο, έναν πεζό αφρικανικής καταγωγής και ένα τεράστιο λευκό χέρι.
Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, στην προσπάθεια της να προωθήσει το νέο Golf 8 στα κοινωνικά δίκτυα, ανάρτησε εχτές στο Instagram ένα διαφημιστικό κλιπ στο οποίο εμφανιζόταν ένας περαστικός αφρικανικής καταγωγής να περιεργάζεται ένα κίτρινο Golf. Στη συνέχεια, σε πρώτο πλάνο, μπαίνει ένα τεράστιο ευρωπαϊκής καταγωγής γυναικείο χέρι που “διώχνει” μακριά από το αυτοκίνητο τον περαστικό.
Αμέσως, ένα κύμα δικαιωματίστικης διαμαρτυρίας ξεχύθηκε στα κοινωνικά δίκτυα, κάνοντας λόγο για “ρατσιστικό” σποτάκι της εταιρίας, μιας και ο περαστικός που υπέφερε από το τεράστιο λευκό χέρι, ήταν σοκολατένιας δερματικής αποχρώσεως, κάτι που θεωρείται πολυπολιτισμική ανατροπή εντός περιοχής και πέναλτι, μιας και οι μόνες αποδεκτές ιδιότητες που μπορεί να έχει ένας μαύρος ηθοποιός ή μοντέλο στην μεταμοντέρνα μας δυστοπία είναι ήρωας του τρωικού πολέμου, μέλος κάποιου από τα ευρωπαϊκά Πάνθεον ή στοργικός σύζυγος Ολλανδέζας.
Δεν έλειψαν βέβαια και οι πλέον ΠΣΕΚασμένοι που ζαιοποίησαν την δικαιωματίστικη οργή βλέποντας υποσυνείδητα μηνύματα πίσω από την ταμπέλα “Petit Colon” που διακρίνεται στο διαφημιστικό και που στα γαλλικά υποστηρίζουν πως σημαίνει “μικρός αποικιστής”.
Αντιμέτωπη με άλλο ένα επικοινωνιακό φιάσκο η Volkswagen έσπευσε αρχικά να εκδώσει μια διευκρίνιση νομίζοντας πως απευθύνεται σε λογικούς ανθρώπους λέγοντας πως “η γεωγραφική καταγωγή των ηθοποιών είναι άσχετη με το μήνυμα” και να εκφράσει την έκπληξη της “που το Instagram story ερμηνεύθηκε τόσο λάθος και παρεξηγήθηκε σε τέτοιο βαθμό”.
Εννοείται πως σε αυτό το σημείο τα πιράνχα της ανεκτικότητας είχαν μυρίσει αίμα και μόνο με δάκρυα, πόνο και σάρκα θα ήταν ικανοποιημένα. Έτσι, έπεσαν εκ νέου και με περισσότερο μένος πάνω στην υπάλληλο που διαχειρίζεται τον λογαριασμό της VW στα κοινωνικά δίκτυα ζητώντας την πλήρη ταπείνωση του γερμανικού κολοσσού μπροστά στα πολύτιμα συναισθήματα τους.
Τη βρώμικη δουλειά ανέλαβαν ο Γιούργκεν Στάκμαν, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της εταιρίας που σε ανάρτηση του είπε «Καταλαβαίνουμε την δημόσια οργή γιατί είμαστε κι εμείς τρομοκρατημένοι» αλλά και η υπεύθυνη του τμήματος Διαφορετικότητας, Έλκε Χέτμουλερ που ανάρτησε «Αυτή η διαφήμιση είναι προσβλητική για κάθε έντιμο άνθρωπο. Ντρεπόμαστε και δεν είμαστε σε θέση να εξηγήσουμε πως φτάσαμε ως εδώ. Απολογούμαστε ιδιαιτέρως σε όλους πληγώθηκαν από αυτό το ρατσιστικό περιεχόμενο». Αμφότεροι, λες και ήταν συνεννοημένοι, έκαναν μάλιστα αναφορά στο σκοτεινό παρελθόν της εταιρίας αναφέροντας «γνωρίζουμε εδώ στην Volkswagen, την ιστορική εταιρική μας ενοχή κατά την εποχή των Ναζί και γιαυτό είμαστε απόλυτα αντίθετοι σε κάθε μορφή μίσους, προπαγάνδας και διάκρισης».
Από το γαϊτανάκι του συναισθηματικού εκβιασμού δεν θα μπορούσε να λείπει και το συνδικαλιστικό όργανο των εργαζομένων της εταιρίας Μπερντ Όστερλο ο οποίος δήλωσε “συγκλονισμένος” και “ντροπιασμένος” για το διαφημιστικό και πως ο λαός έχει κάθε δικαίωμα να νιώθει προσβεβλημένος από αυτό.
«Το περιστατικό πρέπει να διερευνηθεί πλήρως» δήλωσε στο LinkedIn και συνέχισε «το συνδικάτο δεν θα επιτρέψει στη διοίκηση να αποποιηθεί των ευθυνών της από αυτό».
Εννοείται πως το βίντεο έχει πέσει και πως από εδώ και μπρος η καριέρα των ηθοποιών και μοντέλων με σκουρότερη απόχρωση δέρματος θα γίνει λίγο δυσκολότερη, καθώς οι προτάσεις για συνεργασία θα έρχονται μετά από πολλή σκέψη και περισυλλογή.