Facebook: Ετοιμάζει τρόπους να αξιολογεί τη σάτιρα στις αναρτήσεις

Καλά θα πάει και αυτό

Το Facebook έδωσε τον ορισμό της “σωστής σάτιρας” και ανακοίνωσε πως εργάζεται για να εγκαταστήσει πλαίσιο αξιολόγησης του χιούμορ

📷 Unsplash/Solen Feyissa

Ένας απο τους μεγαλύτερους -αν όχι ο μεγαλύτερος- εχθρός κάθε αυταρχικού συστήματος εξουσίας, ανέκαθεν ήταν το χιούμορ. Έτσι, δεν κάνει σε κανέναν εντύπωση ούτε οι φρίκες που τρώνε τα NPCs του δικαιωματισμού με τα memes αλλά ούτε και οι μηνιαίοι αποκλεισμοί που πέφτουν στα κοινωνικά δίκτυα εξαιτίας τους.

Πλέον τα πράγματα αρχίζουν να σοβαρεύουν καθώς οι μηχανισμοί του Facebook άρχισαν να βάζουν τα πλαίσια του οργουελικού μηχανισμού ελέγχου και αξιολόγησης της σάτιρας στις αναρτήσεις μας.

Όπως συνέβη και με κάθε μέτρο επιβολής περαιτέρω λογοκρισίας πριν από αυτό, ένα “αθώο” περιστατικό ήταν ότι χρειάστηκε για να ξεκινήσουν οι διαβουλεύσεις πάνω στα βήματα που σκοπεύει να ακολουθήσει το Facebook προκειμένου να εξασφαλίσει την τήρηση των κανόνων λειτουργίας της κοινότητας του. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, όλα ξεκίνησαν με το κατέβασμα ενός σατιρικού ποστ με το “two buttons meme” το οποίο σατίριζε τη στάση της Τουρκίας έναντι της αναγνώρισης της Γενοκτονίας των Αρμενίων από την Κυβέρνηση των ΗΠΑ. Ο χρήστης που το ανέβασε αποφάσισε να μην δεχτεί την απόφαση του “πρωτοβάθμιου ελέγχου” του Facebook και επέλεξε να παραπέμψει το θέμα στο “Τμήμα Παραλείψεων” (Oversight Board) που εκτελεί χρέη “εφετείου” σε τέτοιες αποφάσεις. Το Τμήμα Παραλείψεων αποφάνθηκε υπέρ του χρήστη και επανάφερε την ανάρτηση καθώς έκρινε πως το meme δεν ήταν προσβλητικό.

To template του “Two Buttons Meme”

Το Τμήμα Παραλείψεων στη συνέχεια, αποφάσισε να προωθήσει την συγκεκριμένη περίπτωση στα υψηλότερα κλιμάκια του Facebook μαζί με ένα πακέτο προτεινόμενων δράσεων προκειμένου να βοηθήσει να αποφευχθούν στο μέλλον τέτοιες παρεξηγήσεις μεταξύ χρηστών και των κανονισμών της πλατφόρμας.

Ανάμεσα στις προτάσεις του Τμήματος Παραλείψεων είναι “η διαβεβαίωση πως το Facebook έχει θεσπίσει τις κατάλληλες διαδικασίες προκειμένου να αξιολογεί το σατιρικό περιεχόμενο και το σχετιζόμενο με αυτό μήνυμα και να δώσει στους ελεγκτές του επιπλέον πόρους”. Όπως φαίνεται στο κείμενο που αναρτήθηκε στο blog του, το συμβούλιο των…σοφών του Facebook απάντησε πως “Δεσμευόμαστε να προσφέρουμε στις κατά τόπους ελεγκτικές ομάδες την ικανότητα να εκτιμούν το σατιρικό περιεχόμενο μέσα από νέο πλαίσιο» ενώ στην συνέχεια, αναφορικά με το “νέο πλαίσιο” λέει πως αυτό θα χρησιμοποιηθεί “για να εκτιμούνται οι πιθανές εξαιρέσεις στη σάτιρα. Οι τοπικές ομάδες θα έχουν την δυνατότητα να παρέχουν τις εκτιμήσεις τους πάνω στη σάτιρα και να προωθούν όταν απαιτηθεί τα αμφιλεγόμενα περιστατικά σε εξειδικευμένες ομάδες για περεταίρω έλεγχο.”

Όπως μαθαίνουμε από το αποκαλυπτικό με όλη τη σημασία της λέξεως κείμενο, το Facebook συνεργάζεται με ειδικούς της σάτιρας και του χιούμορ προκειμένου να θεσπίσει το νέο αυτό πλαίσιο που θα καθορίζει τι είναι πραγματική σάτιρα ή όχι.

«Έχουμε ήδη ξεκινήσει να προσδιορίζουμε το πλαίσιο αξιολόγησης του χιούμορ και της σάτιρας με παραπάνω από 20 συναντήσεις με ακαδημαϊκούς ειδικούς, δημοσιογράφους, κωμικούς, εκπροσώπους σατιρικών εκδόσεων αλλά και υπερασπιστές της ελευθερίας της έκφρασης και μετά την αναφορά του Τμήματος Παραλείψεων σκοπεύουμε να το κάνουμε πρώτη μας προτεραιότητα.»

Σατιρικό περιεχόμενο που πολύ πιθανόν να είναι αποδεκτό απο το Facebook
📷 Unsplash/ Franco Antonio Giovanella

Στη συνέχεια, ενώ το Facebook αναγνωρίζει πως το χιούμορ και η σάτιρα είναι υποκειμενικά, αναφέρει πως κύριο κριτήριο για την αξιολόγηση του είναι “η πρόθεση”.

«Οι μέτοχοι μας τόνισαν πως το χιούμορ και η σάτιρα είναι πολύ υποκειμενικά και διαφορετικά για κάθε λαό και κουλτούρα και σημείωσαν την σημασία που έχει ο έλεγχος να γίνεται από ανθρώπους και όχι τεχνητή νοημοσύνη, οι οποίοι θα λαμβάνουν υπόψιν τους το πολιτισμικό περιεχόμενο. Οι μέτοχοι μας είπαν επίσης πως “η πρόθεση είναι το κλειδί”, αν και αυτή μπορεί να είναι δύσκολο να εκτιμηθεί. Συμπληρωματικά, η πραγματική σάτιρα δεν ‘στοχεύει κάτω’ (punch down). Ο στόχος του χιουμοριστικού ή σατιρικού περιεχομένου συχνά είναι ενδεικτικός της πρόθεσης. Και αν το περιεχόμενο είναι απλά υποτιμητικό, χωρίς επίπεδα, πολύπλοκο ή ανατρεπτικό, δεν είναι σάτιρα. Στην πραγματικότητα το χιούμορ μπορεί να είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος να επικοινωνηθούν μισαλλόδοξες ιδέες.» αναφέρουν οι αφέντες του Facebook.

Με τον όρο “punch down” ορίζεται η επίθεση (συνήθως λεκτική) που εξαπολύει στους κατώτερους του ιεραρχικά κάποιος που βρίσκεται σε θέση εξουσίας, εργασιακής, σωματικής, συστημικής ή αξιοκρατικής.

Το δίκτυο ελέγχου του λόγου και κοινωνικής μηχανικής είναι γιγαντιαίο και αυτό που έγινε στην συνέχεια, είναι ενδεικτικό του τρόπου με τον οποίο λειτουργεί.

Λίγες ημέρες μετά την ενημέρωση που μας έκανε το Facebook, το λατρεμένο Slate, γνωστό site της διεθνούς χωματερής σε άρθρο-επίθεση κατά του Babylon Bee, του συντηρητικού σατιρικού site, χρησιμοποίησε την ίδια ακριβώς φρασεολογία που λίγες ημέρες πριν -συμπτωματικά- χρησιμοποίησε το Facebook, βάζοντας κυριολεκτικά την κουκούλα του καταδότη και δείχνοντας πως πραγματικά λειτουργεί το “νέο πλαίσιο”.

«Το site (Babylon Bee) έχει την κακή συνήθεια να ‘στοχεύει κάτω’ (punch down) με χιούμορ που τμήμα του κοινού του βρίσκει “αναζωογονητικά μη-πολιτικώς ορθό».

Οι βάσεις για το επόμενο κύμα της λογοκρισίας έχουν ήδη μπει και, όπως αναφέρει ο γενικός διευθυντής του Babylon Bee, Σεθ Ντίλον (Seth Dillon), “Όποιος δεν μπορεί να δει τι έρχεται μετά, είναι τυφλός.”

Η απάντηση στη χωματερή.